Ta hand om dig själv

Ta hand om dig själv – det är du värd!

På tåget får man tid att tänka och reflektera över saker. I söndagskväll, Valborgsmässoafton, satt jag på tåget på väg hem från Stockholm efter tre dagar fulla men ny inlärning och inspiration på Axelsons Gymnastiska Institut! Mina tankar började då snurra runt hur vi egentligen tar hand om våra kroppar, ja faktiskt både kropp och själ.

Vi har ju alla fått en kropp och den ska ju räcka hela livet. Alla våra kroppar ser olika ut och vi har självklart olika förutsättningar att kunna använda våra kroppar. Men jag tänker att den kropp var och en av oss har måste vi ta hand om. I min utbildning till Massageterapeut blir jag nu påmind om saker som jag faktiskt redan vet, tex att om vi inte använder vår kropp så ”vissnar” den. Samtidig blir jag också påmind om hur förhållandevis lite aktivitet som krävs för att hålla igång våra kroppar! För visst är det så att vi inte bara vill leva länge vi vill ju även kunna leva livet fullt ut så länge det är möjligt! Vi har därmed ett ansvar emot oss själva att ta hand om oss! Det känns väl självklart men varför slarvar många av oss med det

På tåget hann jag även med att lyssna på Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare av den omtalade boken Hjärnstark. Jag har ännu inte läst boken men det jag hörde bidrog till att jag nu beställt hem boken och ska absolut läsa det. Han berättar att fysisk aktivitet inte bara bidrar till att vi håller längre utan har även en direkt effekt på vår kreativitet och koncentrationsförmåga! Hjärnan är faktiskt det av kroppens organ som stärks mest av att du rör på dig!

Forskningen visar att resultaten på kreativitetstester ökar med 60 procent om testerna görs efter att du varit i rörelse! Det där med att promenera till jobbet eller till ett möte bidrar alltså inte bara till att du känner dig piggare, du blir även mer kreativ och orkar koncentrera dig längre! Så mycket bra tankar Anders har om hur viktigt det är för alla, inte minst barn, att få fysisk aktivitet dagligen. Lyckas vi få till 30 min pulshöjande tre gånger i veckan så är vi verkligen på rätt spår.

Ytterligare ”måsten”, krav och stress kan man tänka……men tänk att varje minut är bättre än ingen och varje typ av aktiviteter är bättre än ingen alls! Börja smått, gör den aktivitet du gillar och mår bra av och…var nöjd med det du GÖR istället för att fokusera på det du inte gjort! Tänk då på att det inte är att du har mycket att göra som stressar dig, utan det är dina TANKAR på att du har mycket att göra som stressar dig. Som Anders skriver så är fysisk aktivitet dessutom enormt effektiv när det gäller att förbättra din tolerans mot stress och dämpa aktiviteten i kroppens stressystem.

Sätt dig ner, ge dig själv 5 minuter, fundera på vad DU skulle göra om du hade 15 minuter om dagen för bara dig själv…..andas och känn hur det känns om du skulle få till det.. Varje dag har 96 kvartar……varje vecka har 672…..visst är du värd att få rå om en eller flera av dessa alldeles själv?!

Hur många kvartar har du för bara dig idag och vad gör du med dom?

Om du tittar sex månader framåt i tiden, hur många kvartar skulle DU vilja ha då och vad gör du med dom?

Detta blir den utmaning som vi skickar med alla läsare av vårt nyhetsbrev den här gången!

Ta hand om dig!

Ett tips! För dig som vill ge dig själv en extra boost i personligt välmående. Häng med oss till Nerja, i Spanien den 13-17 november! En kurs i personlig utveckling som innehåller både promenader, walk’n’talks, massage och…..egen tid! 🙂

Vårhälsningar från,

Åsa & Janne